Viskas, ką reikia žinoti apie dyzelinius variklius

Ateitis priklausys elektrinėms transporto priemonėms, o dyzeliniai varikliai išnyks – nė vienas iš mūsų negalėjo girdėti tokių prognozių. Nepaisant to, dabar elektra varomos transporto priemonės sudaro tik 1 proc., o dyzelinės transporto priemonės sudaro 68% visų Lietuvoje registruotų automobilių. Pagrindinėse ES šalyse dyzelinių transporto priemonių dalis yra dar didesnė ir per pastaruosius kelerius metus. Sakoma, kad automobilių fanai galėtų iki išnaktų diskutuoti apie dyzelinių variklių privalumus ir trūkumus. Visgi anaiptol ne viskas, kas apie juos sakoma, yra tiesa. Dėl šios priežasties reikia aptarti pagrindinius šių dienų populiariausių dyzelinių variklių privalumus ir trūkumus. „Dizrida“, UAB įmonė pataria, kokį variklį pasirinkti.

  • Dyzelinių variklių technologijos yra nuolat tobulinamos ir prieš dvidešimt metų ar dar seniau išleisti varikliai negali lygintis su moderniais, EURO 6 standartą atitinkančiais dyzeliniais vidaus degimo varikliais.

Ekonomiškas automobilis

  • Vienas iš populiarių mitų sako, kad dyzeliniai varikliai labiau teršia aplinką. Juo tikintys žmonės beda pirštu į didžiulį tamsų debesį, kuris išrūksta staiga pagreitėjus, pavyzdžiui, atliekant lenkimo manevrą. Senesni dyzeliniai varikliai sudeginę tokį pat kiekį degalų išties išskirdavo daugiau anglies dvideginio ir kitų kietųjų dalelių nei benzininiai. Užtat nauji „Euro 6“ standartą atitinkantys dyzeliniai varikliai, pažangių technologinių patobulinimų dėka, pasižymi mažesne kietųjų dalelių emisija, artima benzininiams varikliams.

Automobilių specialistai teigia, jog dyzeliniai automobiliai ilgaamžiškesni ir patvaresni. Pagrindinė to priežastis – automobilis dirba mažesniais sūkiais. Nors tarp dyzelinių ir benzininių automobilių vairuotojų buvo diskutuojama, kuris automobilis yra geresnis, fakto, kad dyzeliniai automobiliai yra ekonomiškesni, neneigia net benzininių automobilių vairuotojai. Manoma, kad dyzeline transporto priemone vidutiniškai sudeginama 15–20 proc. palyginti su tos pačios talpos benzininiais automobiliais, tai taupo degalus. Taip pat galima pastebėti, kad dyzelinių transporto priemonių degalų sąnaudos mažos.

Ar dyzelinių variklių automobiliai draugiški aplinkai?

  • Ilgą laiką dyzelinės transporto priemonės į aplinką išmetė daugiau kietųjų dalelių ir dūmų. Tačiau dėl naujausių technologijų ši situacija taip pat gerėja, o juodais dūmais apipinti dyzeliniai automobiliai bus pamiršti. Šių dienų dyzelinių variklių išmetamų kietųjų dalelių kiekis yra artimas benzinui, o tam tikrų modelių – dar mažesnis.

Dyzelinės transporto priemonės dažnai kritikuojamos dėl aplinkos taršos. Tačiau išmetamo anglies dvideginio kiekis priklauso nuo automobilio darbinio tūrio ir sudegintų degalų kiekio. Kuo didesnis šis santykis, tuo daugiau teršalų automobilis išskiria į aplinką. Dėl šios priežasties, palyginus benzinines ir dyzelines transporto priemones, matyti, kad benzininėmis transporto priemonėmis į aplinką išmetama daugiau anglies dvideginio.

Kokios yra galimybės?

Nors dyzeliniai automobilių varikliai yra patvaresni, dėl aplinkos ir kitų veiksnių jų sistemose įdiegiama daugiau skirtingų sistemų, kurioms bėgant metams gali prireikti daugiau dėmesio. Tai apima turbokompresorius, kuro purkštukus, kaitinimo žvakes, kuro siurblius, kietųjų dalelių filtrus ir kt. Tiesa, tvarkingai ir reguliariai prižiūrint dyzelines transporto priemones, šios dalys gali atkreipti žmonių dėmesį tik nuvažiavus ilgą atstumą – 150, 200, 300 000. arba daugiau.

Paprastai tariant, renkantis automobilį svarbu įvertinti ilgalaikius poreikius ir nuspręsti, kuris variklio tipas juos geriausiai atitinka. Benzininiai varikliai nėra nei ekonomiški, nei ekologiški važiuojant tolimais atstumais, taip pat netinka didelėms transporto priemonėms. Jose yra valdymo, maitinimo ar uždegimo sistemos, kurios paprastai yra daug sudėtingesnės nei dyzelinių transporto priemonių. Ir atvirkščiai, dyzeliniai varikliai yra mažiau praktiški automobiliuose, kurių metinė rida yra mažesnė – benzininiai ar hibridiniai automobiliai labiau tinka keliauti mieste.